IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Черен шоколад – 4 доказани ползи от приема му

18 октомври 2020 21 00

Понякога сладките неща са полезни

Снимка: Pexels

Още от ранна детска възраст ни е казвано да не ядем твърде много сладко. Особено внимание се обръща на бонбоните и шоколада. Родителите ни плашат с разваляне на зъбите, появяване на пъпки и затлъстяване. Всичко това е вярно, но понякога сладките неща могат да бъдат полезни. 

Говорим за черния шоколад, особено онзи с висок процент на какао. Той може да е добър за организма и да се окаже полезен за здравето. Неслучайно диетолози препоръчват да приемате черен шоколад в умерени количества, когато сте на диета. Изключително важен е за хора, които спазват кето диета. Този вид шоколад може да повлияе положително на сърцето, мозъка и цялостното здраве. 

Ето четири доказани ползи от черния шоколад

1. Полезен за сърцето

Причината, поради която тъмният шоколад е полезен за сърцето, е, че съдържа флавоноиди, които са антиоксиданти, идващи от растенията. Те имат следните ползи:

► По-ниско кръвно налягане: Не е напълно известно как черният шоколад и неговите флавоноиди понижават кръвното налягане. „Може просто антиоксидантните и противовъзпалителни вещества, както и свойствата на тези химикали да разреждат кръвта и да релаксират кръвоносните съдове“, казва д-р Дана Хънес пред Insider. 

► По-нисък холестерол: Флавоноидите могат да повишат нивата на „добрия холестерол“ и да подобрят неговата функция. Добрият холестерол абсорбира лошия и от своя страна намалява нивата на холестерола в тялото.

► Предотвратява образуването на кръвни съсиреци: Установено е, че флавоноидите в тъмния шоколад влияят положително на тромбоцитите. Проучване от 2007 година показва, че тромбоцитите в кръвта на хората, ядящи малко количество шоколад са по-малко склонни да се съсирват, в сравнение с тези, които въобще не го ядат. Учените стигат до заключението, че тези ефекти срещу съсирването може да са отговорни за положителното въздействие на шоколада върху сърдечносъдовото здраве.

черен шоколад

Снимка: iStock

► Предотвратяване на инсулт: Тъмният шоколад може да намали риска от инсулт поради способността си да понижава кръвното налягане. Освен това, тъй като отпуска кръвоносните съдове, това също може да намали риска от инсулт. 

► Намалява риска от сърдечни заболявания: Метаанализ от 2017 година разглежда пет проучвания, които изследват връзката между консумацията на шоколад и риска от сърдечни заболявания. Анализът установява, че в петте проучвания резултатът показва намален риск от сърдечни заболявания при умерена консумация на шоколад.

2. Полезен за мозъка

Поради споменатите по-горе сърдечносъдови ползи, д-р Хънес казва, че флавоноидите могат да помогнат за увеличаване на притока на кръв към мозъка. В следствие на това ще получите повече кислород в мозъка и ще изведете токсините по-бързо оттам. Това предпазва мозъка и може да помогне за предотвратяването на невродегенеративни състояния като болестта на Алцхаймер и болестта на Паркинсон.

черен шоколад

Снимка: Pexels

Проучване от 2018 година установява, че флавоноидите могат да преминат кръвно-мозъчната бариера и да имат положителен ефект върху електрическата мозъчна активност, което може да подобри вниманието и паметта. В това изследване участниците са консумирали 6,8 грама черен шоколад, за да се възползват от тези предимства.

Д-р Хънес казва, че повишеният кръвен поток може да е механизмът, чрез който се смята, че тъмният шоколад подобрява паметта и следователно яденето на малки количества всеки ден може да има благоприятен ефект върху цялостното мозъчно здраве.

3. Намалява възпалението

Според д-р Хънес, консумацията на тъмен шоколад е естествен начин за намаляване на възпалението в тялото. Това е така, защото антиоксидантите в него – особено флавоноидите и полифенолите – имат противовъзпалителни свойства. 

Консумирането на противовъзпалителни храни осигурява цялостни ползи за здравето, като предотвратяване на бъдещи хронични заболявания като сърдечносъдови и диабет тип 2. Всъщност д-р Хънес казва, че намаляването на възпалението може да помогне за защита на сърцето, белия дроб, черния дроб и мозъка.

4. Намалява оксидативния стрес

Както флавоноидите, така и полифенолите могат да се борят с увреждането на свободните радикали в организма. Това са естествени странични продукти, които могат да се натрупат в тялото от замърсяване на околната среда или ултравиолетовата радиация. Те могат да причинят увреждане на клетките и да доведат до оксидативен стрес, който да допринесе за появата на хронично заболяване.

Тъй като тъмният шоколад има изключително високо съдържание на полифенол, той може да ви помогне да намалите оксидативния стрес и да се борите със свободните радикали. 

Най-добрият начин за консумация на черен шоколад

Когато избирате кой тип черен шоколад да ядете, трябва да заложите на този с най-високо съдържание на какао. „Колкото повече какао, толкова повече здравословни хранителни вещества, толкова по-малко захар и по-малко други потенциални вредни съставки“, казва д-р Хънес пред Insider. 

черен шоколад

Снимка: Pexels

Експертът препоръчва минимум 80% съдържание на какао. Хънес допълва, че може да приемате 20-30 грама на ден тъмен шоколад с 80% съдържание на какао. Тя съветва да ограничите консумацията на по-малко здравословни сладкиши, като млечен или бял шоколад, тъй като те съдържат по-големи количества захар и мазнини. 

Автор - снимка
Автор на статията:
Дарена Найденова

КоментариКоментари