IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Киноа: 5 доказани ползи от суперхраната за здравето

12 декември 2019 16 30

Семената не съдържат глутен

Istockphoto

Киноа е зърненоподобна култура, която не съдържа глутен. Култивирана в Андите преди близо 7 000 години, тя е близка до семейството на спанака и цвеклото, но по-скоро може да се определи като семе. Заради доказаните ползи за здравето от състава ѝ, тя се смята за една от най-популярните суперхрани на 21 век.

Кои са най-полезните вещества в киноа?

Протеини, минерали и витамини, които имат важна роля за различни процеси в тялото, са основната група вещества, които се съдържат в киноа. Семената са богати на фосфор, магнезий, желязо, цинк, мед и калий. В по-малко количество съдържат калций, натрий и селен.

Киноа е добър източник на аминокиселини. Семената съдържат тиамин, рибофлавин, фолиева киселина, витамин В6 и други от В-комплекс.

Освен това, в суперхраната има фитонутриенти и флавоноиди като каемпферол, кверцетин и триптофан.

киноа семена

IStockphoto

Хранителен състав на киноа

В 100 грама сварена киноа има:

– 120 калории;
– 72% вода;
– 4,4 г протеин;
– 21,3 г въглехидрати;
– 0,9 г захари;
– 2,8 г фибри;
– 1,9 г мазнини.

*По данни на HealthLine

Доказани ползи от консумацията на киноа

През последните няколко години киноата се използва все по-често от хора, които са на специален хранителен режим. Доказано е, че при много автоимунни заболявания изключването на глутена подобрява здравословното състояние. И тъй като семената са безглутенови, могат да се използват в различни рецепти.

4 въглехидратни храни, с които може да отслабнете

Съюзник в отслабването

Все повече хора ограничават тестените изделия, овесени ядки, пшеница, ръж и други, които съдържат глутен и повече въглехидрати. Киноа е една здравословна алтернатива на тези продукти, особено при тези, които имат понижена имунна система, хормонален дисбаланс и се опитват да свалят излишните килограми.

Киноата засища и предотвратява преяждането с вредни храни. Приготвена по различен начин, в рамките на балансирано хранене и спорт, насърчава отслабването.

киноа салата

IStockphoto

Осигурява нужните протеини за организма

Киноа е една от суперхраните, които съдържат голямо количество протеини. Освен това в семената има общо 9 незаменими аминокиселини сред които триптофан, лизин и метионин.

Храни с протеин, с които да заместите яйцата

Трябва да изядете 100 грама киноа, за да си осигурите достатъчно протеини за деня.

Без глутен

Може да се консумира от хора, които имат непоносимост към глутен, който присъства в голяма част от храните. Също така се препоръчва при автоимунни заболявания и инсулинова резистентност.

Подобрява здравето на сърцето

Тъй като киноа съдържа висококачествени протеини и полезни въглехидрати, както и антиоксиданти като омега-3 и омега-6 мастни киселини, консумацията на киноа намалява риска от сърдечносъдови заболявания и като цяло подобрява здравето на сърцето.

Подобрява и храносмилането

Киноа съдържа неразтворими фибри. Тези хранителни вещества подобряват работата на храносмилателната система. Така храната по-лесно се придвижва по червата. Освен това не причинява подуване и болки в корема, помага при запек и газове.

Помага за детоксикацията

Както стана ясно, веществата в киноа имат антиоксидантни свойства. Те помагат за детоксикацията на черния дроб, бъбреците, белите дробове и панкреаса, като намаляват оксидативния стрес в клетките и премахват токсините.

Най-силни антиоксиданти в семената киноа са феноли, полифеноли и антоцианини.

киноа, десерт

IStockphoto

Регулира диабета

Семената от киноа могат да бъдат полезни при диабетици и хора с инсулинова резистентност, защото техните вещества имат способността да регулират нивото на холестерол в кръвта.

Скорошно проучване върху плъхове, резултатите от което са цитирани от OrganicFacts, доказва, че консумацията на семената може да помогне за намаляване на неблагоприятните ефекти на фруктозата както върху нивото на глюкозата, така и върху липидния профил.

Зарежда тялото с магнезий

Магнезият е един от микроелементите, който трябва да се приема периодично, за да се натрупва в организма. Минералът трябва да се пие при активно спортуващи. Той се грижи за намаляване на болката в ставите, за здравето на сърцето, регулира кръвната захар и намалява риска от поява на остеопороза.

Как да си сварите киноа?

Киноа прилича много на ориза, но както стана ясно, семената са много по-полезни за здравето. Може да си ги приготвите в съотношение 1:2. Преди сваряването задължително се измива добре и се накисва за 5-10 минути. По този начин се избягва по-горчивият вкус. Задължително се вари на тих огън за около 15 минути.

Сварената киноа става както за салати, така и за основни ястия, дори десерти. Може да се овкусява както със сол, така и със захар.

Автор - снимка
Автор на статията:
Ваня Гъркова

КоментариКоментари