IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Зелен чай – 5 доказани ползи от пиенето му

21 октомври 2020 10 30

Той може да подобри паметта, здравето на кожата и костите

Снимка: iStock

Времето навън става все по-студено и трябва да помислим за начини, по които да се стоплим. Ако имаме възможност да работим от вкъщи, се спасяваме от мразовитите утрини, но не всеки има този късмет. Затова е важно да се насочим към храни и напитки, които да ни стоплят не само сутрин, но и през целия ден. 

Постепенно летните коктейли и газираните напитки отстъпват място на топлите чайове и вкусните супи. Освен че са приятни за пиене, чайовете са и доста полезни. На пазара се предлагат доста вариации, но днес ще ви разкрием ползите от пиенето на зеления. 

Зеленият чай е вид чай, който се приготвя от листата на растението „Camellia sinensis“, които преди това се обработват по специални начини. Това е една от най-популярните напитки, консумирани в цял свят и се използва от хиляди години. Всъщност се смята, че зеленият чай има много ползи за здравето на тези, които го пият редовно. 

Ето пет ползи от зеления чай

1. Подобрява здравето на мозъка

Една от основните съставки в зеления чай е кофеинът. Той може да блокира химически агент в мозъка, наречен аденозин, който контролира кога се чувствате сънливи или бодри. Блокирането му може да предотврати сънливост, поради което толкова много хора използват кофеина, за да останат концентрирани и психически готови за деня. 

Свръхпроизводството на аденозин в мозъка също е свързано с когнитивни състояния като болестта на Алцхаймер и болестта на Паркинсон. Изследванията показват, че редовната консумация на кофеин може да намали риска от развитие на тези състояния. 

зелен чай

Снимка: Pixabay

Количеството на кофеин в зеления чай е много по-ниско, отколкото в кафето, така че може да получите някои от предимствата му без неприятните странични ефекти като нервност и хиперактивност. Зеленият чай също съдържа аминокиселина, наречена L-теанин, за която е установено, че помага за намаляването на стреса и подобрява настроението. Изследванията показват, че комбинацията от кофеин и L-теанин подобрява мозъчната функция чрез укрепване на паметта и концентрацията и намалява безпокойството.

Едно проучване от 2018 година изследва ефектите на пиенето на зелен чай върху мозъчната функция, като стига до заключението, че редовно пиещите го имат по-високи когнитивни функции и по-добре организирани мозъчни области в сравнение с тези, които не пият чай. 

2. Поддържа сърдечното здраве

Установено е, че зеленият чай играе роля в сърдечното здраве, като намалява рисковите фактори, които причиняват сърдечни заболявания. 

Високото кръвно налягане е един от най-честите рискови фактори за сърдечни заболявания. Изследванията показват, че консумацията на зелен чай значително понижава систоличното и диастоличното кръвно налягане, двете числа, които са долната и горната ви граница.

зелен чай,

Снимка: Pixabay

Голямо проучване от 2006 година също показва, че хората, които консумират шест или повече чаши зелен чай на седмица, в сравнение с тези, които консумират по-малко от една седмично, са с 33% по-малко склонни да развият диабет тип 2. „Зеленият чай може да атакува множество класически сърдечни рискови фактори като кръвно налягане, липиди и диабет“, казва д-р Мелинда Ринг пред Insider.

Нещо повече, много голямо и дългосрочно проучване, публикувано през 2020 година, проследява две групи, които нямат данни за сърдечни заболявания. Първата група се състои от хора, които пият зелен чай повече от три пъти седмично, а втората – от хора, които никога не са го пили. След около седем години от началото на изследването учените установяват, че първата група увеличават годините си без запушване на коронарната артерия. 

3. Намалява холестерола

Катехинът е основен компонент на зеления чай. Това е естествен антиоксидант, който има антиоксидантно, противовъзпалително и антихипертензивно действие. Той намалява нивата на холестерола чрез намаляване на абсорбацията на холестерола в тялото. 

Анализ от 2011 година, направен върху 14 проучвания, показва, че пиенето на средно две чаши зелен чай на ден в продължение на 10 години води до значително намаляване на нивата на LDL холестерола, известен още като лош холестерол. Той може да причини натрупване на плака в артериите, което увеличава риска от инфаркт или инсулт. 

4. Подобрява здравето на костите

Зеленият чай помага също и да запазите костите си силни и здрави. Изследванията показват, че той може да помогне за лечение и профилактика на остеопороза – състояние, което прави костите ви по-слаби и по-податливи на фрактури. 

„Чаените листа съдържат флуор, който може да забави остеопорозата, както и полезни съединения като флавоноиди и фитоестрогени“, казва д-р Ринг. Това са растителни химикали, които могат да подпомогнат образуването на костно вещество и да предотвратят разграждането на костната тъкан. 

5. Полезен е за кожата

Пиенето на зелен чай или използването му локално има много предимства за кожата.

Той съдържа микроелемент, наречен епигаликатехин галат (ЕGCG), който може да е отговорен за свойствата на бързото възстановяване на кожата. Някой изследвания показват, че EGCG съдържа антиоксиданти, които помагат да се предотврати увреждането от слънцето. Той също така повишава хидратацията на кожата, задържането на влага и предотвратява образуването на бръчки. 

чай -

Снимка: Pexels

Доказано е също, че зеленият чай има свойства против стареене. Малко проучване от 2015 година изучава ефектите на орални добавки и локално прилагане на зелен чай върху застаряваща кожа в продължение на 8 седмици. Учените установяват, че комбинацията от използването на зелен чай локално и през устата води до подобряване на еластничостта на кожата.

Катехинът в зеления чай също помага за успокояването на възпалената кожа, когато се използва локално. 

Автор - снимка
Автор на статията:
Дарена Найденова

КоментариКоментари