IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Сух януари: Какво се случва с тялото при отказа от алкохол?

12 януари 2022 16 30

Предизвикайте себе си и не пийте в продължение на 30 дни

Снимка: iStock

Снимка: iStock

Нова година винаги започва с равносметка на старата и какво бихме оставили в миналото, какво бихме променили в себе си и какви са новите неща, които искаме да опитаме. Януари е времето да направим оценка на успехите и грешките през последните 12 месеца, да се отървем от токсични хора и да бъдем по-уверени в себе си и да поемаме малко повече премерени рискове.

Началото на всяка година е и старт на желанието да променим фигурата, която леко сме отпуснали по време на празниците. Фитнес залите отново започват да се пълнят, интересът към здравословните рецепти се увеличава, а чипсовете, тортите и сладкишите остават в старата година. Януари обаче е чудесен период да предизвикаме себе си и в друга посока – да опитаме да откажем алкохола за 30 дни.

сух януари,

Снимка: iStock

Така популярният „Сух януари“ се следва от все повече хора, които искат да дадат почивка на тялото си от всичките коктейли, изпити по Коледа и Нова година. Според лекари, по време на пандемията се е увеличил броят на хората, които прекаляват с алкохола заради допълнителния стрес, липсата на работа или затварянето вкъщи. Затова този „Сух януари“ може да е малко по-труден от миналогодишния, но не е невъзможен.

Отказването от алкохола за продължителен период от време има полезни ползи, които се простират отвъд всичко, което може да е модерно в момента. Дори един месец въздържание може да доведе до здравословни ефекти. Много хора съобщават за подобрение в съня и усещане за благополучие. Освен това, един месец без алкохол може да доведе до подобрения в чернодробната функция и намаляване на подуването в корема.

Ето какво се случва с организма ни при отказа от алкохол

1. Подобряване на менталното здраве

Алкохолът и редовното пиене могат да причинят дългосрочни негативни въздействия върху мозъка, включително лоша памет и по-бавни рефлекси. С течение на времето мозъкът може да свикне с ефектите на алкохола, което го кара да работи по-усилено и да причини неприятни или дори опасни симптоми, когато не пиете, включително треперене и сърцебиене. Това може да доведе до прегряване, което да ви накара да се чувствате по-замаяни.

жена, мислене,

Снимка: Pixabay

Според д-р Майкъл Макграт, ако изключим алкохола от ежедневието си за един месец или повече, веднага ще започнем да се чувстваме по-добре и да мислим по-трезво. Той обяснява, че може да забележим увеличаване на умствената яснота и паметта, тъй като употребата на алкохол влияе негативно на концентрацията и паметта.

2. По-добър сън

Идеята, че алкохолът може да ви помогне да спите по-добре, е мит. Може да ви накара да се чувствате сънени и да заспите бързо, но по-късно през нощта се забърква в моделите ви за сън, докато преминава през вашата система. Тъй като алкохолът е депресант, той може да попречи на правилния цикъл на съня, като забави нервната ви система. Тя се ускорява отново след премахването на алкохола, което може да причини нарушаване на съня и да ви накара да се будите през цялата нощ. Това води до сънливост на следващия ден.

безсъние IStock

Снимка: iStock

„Безсънието е доста често срещано при хора, които злоупотребяват с алкохола“, казва д-р Макграт. Той допълва, че алкохолът сериозно влияе върху качеството на съня.

Следователно, непиенето, особено за продължителни периоди от време, може да доведе до значително подобрение на съня и неговото качество. Според Макрат, започвате да спите по-дълбоко през нощта, не се събуждате на чести интервали и сте по-добри на следващия ден.

3. Подобрение на настроението

Въпреки че често се обръщаме към чаша вино или твърдо мартини, за да се почувстваме по-добре, иронията е, че пиенето може да има както краткосрочни, така и дългосрочни отрицателни ефекти върху настроението. Тъй като алкохолът наводнява мозъка с допамин, който влияе върху начина, по който изпитваме удоволствие, „приливът“ на този химикал за добро настроение може да предизвика избухване на тревожността, веднага щом нивата започнат да падат.

сух януари,

Снимка: iStock

С течение на времето това може да се превърне в пагубен цикъл на пиене, чувство на тревожност и след това още пиене, за да се възстанови усещането за спокойствие. Ето защо консумацията на алкохол може да доведе до лошо настроение, повишена тревожност и дори депресия. Когато спрете да пиете, това наистина е от полза за цялостното ви здраве.

4. По-силна имунна система

Знаете ли, че употребата на алкохол всъщност може да ви направи по-склонни към разболяване, като отслабвате имунната система? Това е така, защото той нарушава комуникацията между имунната система и начина на тялото да се предпазва от вируси и бактерии. Алкохолът причинява постоянно изчерпване на витамини и минерали, от които тялото ни се нуждае, за да се чувстваме най-добре. Постоянното пиене може да ни направи по-податливи на пневмония, и да ни предразположи към развитие на инфекции и по-лошо заздравяване на рани.

5. Хормонален баланс

Пиенето може да предизвика проблеми при хормоните – то въздейства на нашата ендокринна система, която позволява на тялото ни да реагира по подходящ начин и да се справи с промените в нашата среда. Тежките хормонални дисрегулации, причинени от алкохол, понякога могат да причинят сериозни проблеми като репродуктивни дефицити, проблеми с щитовидната жлеза и поведенчески разстройства.

сух януари,

Снимка: iStock

Махмурлукът или абстиненцията също причиняват хормонални проблеми, което обяснява защо може да се чувстваме толкова ядосани или напрегнати след тежка вечер. Алкохолът има доста вредни ефекти, тъй като етанолът в него е токсин за тялото ни.

6. Намалява възпалението

Тежката употреба на алкохол може да доведе до системно възпаление или продължително възпаление в цялото ни тяло. Отказът от пиене за 30 или повече дни може да доведе до намаляване на болката в ставите, главоболие или болки в тялото. Употребата на алкохол всъщност може да причини артрит чрез увеличаване на възпалението в тялото. Освен това той дехидратира, допринасяйки за главоболието. Тъй като алкохолът често се приготвя с възпалителни съставки като захар и пшеница, а коктейлите често включват добавена захар, отказът от него ви помага да избегнете тези допълнителни възпаления.

7. По-добро храносмилане

Употребата на алкохол може да промени чревния ви микробиом, който е отговорен за ключови телесни функции като храносмилането. Вашият чревен микробиом е пълен с бактерии, както добри, така и лоши, които, когато са правилно балансирани, помагат за регулирането на различни процеси в тялото. Когато той е оставен извън строя, може да изпитате сериозни храносмилателни проблеми – болки в стомаха, подуване на корема, газове – и/или умора, глад за захар, и възпалителни кожни състояния.

8. По-добра функция на черния дроб

Не е тайна, че алкохолът играе важна роля за здравето на черния дроб. Хроничната и прекомерна консумация може да унищожи чернодробните клетки, които са необходими за филтриране на вредните вещества в тялото ни. „Мастният черен дроб е често срещано явление при хора, които пият много и редовно, което води до цироза и чернодробно заболяване“, казва Мери Вирц.

чревно здраве,

Снимка: iStock

Избягването на алкохол обаче дава на черния дроб шанс да се регенерира. Когато спрем да пием, може да започнем да поправяме някои от дългосрочните ефекти от употребата на алкохол.

9. Намалява риска от някои видове рак

Тъй като алкохолът може да увреди клетките ви, това може да доведе до промени в ДНК, които увеличават риска от някои видове рак, особено рак на черния дроб, дебелото черво и ректума. Всъщност употребата на алкохол представлява причина за 6% от всички ракови заболявания и 4% от всички смъртни случаи на рак в САЩ. Въпреки че това не е гарантиран магически трик за превенция на рака, когато човек се въздържа от алкохол за продължително време, рискът от развитие на тези определени ракови заболявания е значително по-нисък в дългосрочен план.

Автор - снимка
Автор на статията:
Дарена Найденова

КоментариКоментари