IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Високомазнинните диети – полезни ли са?

17 януари 2020 15 00

Експерти споделят, че мазните храни не са толкова добри за организма

Снимка: iStock

Звезди като Кортни Кардашян, Хали Бери и Ванеса Хъджинс признават, че поддържат добрата си фигура благодарение на високомазнинните диети. По този начин те отслабват, но никога не чувстват глад или умора. Всъщност, много от най-популярните диети на изминалото десетилетие се базират на този принцип и препоръчват да се откажете от въглехидратите за сметка на мазнините.

Манията по високомазнинните диети беше въведена през последните няколко години. Преди мазнините бяха заклеймявани като врагове на отслабването и всички диети предлагаха менюта, в които този вид хранителни вещества да се изключват. Постепенно обаче модата се промени и сега въглехидратите са тези, които не се харесват на хората, които искат да отслабнат.

диета

Снимка: iStock

Според Аманда Бейкър, любовта към по-високомазнинните храни се ражда, тъй като хората започват да разбират, че те не са вредни за здравето и не допринасят за напълняването. „Вече знаем, че това не е истина. Вместо това сме наясно, че трупаме килограми, ако ядем повече калории, отколкото изгаряме“, казва тя пред InStyle.

Според Бейкър, това се получава, когато преядем с каквато и да е храна – протеини, въглехидрати или мазнини.

Но наистина ли високомазнинните диети са толкова полезни?

„Мазнините са най-енергийното хранително вещество, съдържащо 9 калории на грам в сравнение с 4 калории на грам, съдържащи се във въглехидратите или протеините“, обяснява д-р Габриел Фундаро пред InStyle. Според него, тялото ви не може да работи правилно, ако се откажете напълно от мазнините.

диета -

Снимка: iStock

Недостигът на мазнини може да предизвика проблеми със здравето, затова много от диетолозите съветват да не се подлагате на диети, които изключват това хранително вещество от менюто ви. „Консумацията на твърде малко мазнини може да доведе до суха кожа, понижени нива на енергия или липса на ситост между храненията“, казва Виктория Линдзи.

Тя добавя, че също така е възможно да развиете недостиг на витамин A,D,E и K, както и да страдате от депресия, хормонален дисбаланс или други психични проблеми.

Средиземноморската диета и най-добрите закуски за нея

Колко мазнини трябва да приемате?

„Възрастните хора, които нямат здравословни проблеми, трябва да се стремят да приемат между 20 и 35% от калориите си от диетични мазнини“, казва Линдзи. Тоест, ако ядете по 1800 калории на ден, това би означавало, че трябва да похапвате от 40 до 70 грама мазнини. Ако обаче поддържате фигурата си с кето диета, то вашият прием на мазнини трябва да надвишава 70% от общите ви калории.

„Смятам, че е чудесно, че вече не се страхуваме от мазнините“, казва Аманда Бейкър.

Тя добавя, че те са доста засищащи, тъй като не позволяват на храната бързо да напуска организма. Плюс това, едни от най-богатите на хранителни вещества продукти са с високо съдържание на мазнини. Това са авокадо, ядки, семена и сьомга.

„Суперхрана“ ли е мазнината?

Тъй като високомазнинните диети добиха огромна популярност в социалните мрежи, някои от потребителите побързаха да определят мазнините като по-добри от другите хранителни вещества или, че някои видове мазнини са „суперхрани“.

Според д-р Фундаро, няма такова нещо като „суперхрани“. Той добавя, че има хранителни вещества, които са по-полезни от други, но не трябва да разчитате само на техния прием. Във връзка с набавянето на мазнини от хранителни добавки, той съветва да не го правите. „Само защото едно вещество е доказано като полезно, не означава, че си струва да си го купувате като скъпа добавка“.

диета

Снимка: iStock

Фундаро споделя, че някои хора отделят голяма сума пари, за да добавят мазнини към ежедневното си меню. Той предлага да залагате на естествените мазнини, които се съдържат в храните, които харесвате.

„Напълно ненужно е да добавяте мазнини към вашата диета под формата на добавки или да ядете храни, които не харесвате заради високото им съдържание на това хранително вещество“, казва д-р Фундаро пред InStyle.

Въпреки че мазнините набират огромна популярност, не забравяйте и за въглехидратите. Според Виктория Линдзи, все още не са ясни дългосрочните ефекти на кето диетите. Тя добавя, че хората не се замислят затова, защото постигат добри резултати.

„Яденето на въглехидрати всъщност е много по-добро за вашето здраве в дългосрочен план, отколкото да не ги ядете“.

Видове мазнини

Независимо дали залагате на високомазнинните диети, или сте от тези, които ги заклеймяват, трябва да знаете кои видове мазнини имат значение за вашето здраве.

Наситени мазнини

„Наситените мазнини не са нездравословни, но прекомерният им прием е свързан с повишен риск от сърдечносъдови заболявания“, казва д-р Фундаро. Животинските мазнини, с изключение на рибените масла, са често срещани източници на наситени мазнини. Кокосовото масло също спада към тези продукти.

Замяната на наситени мазнини с полиненаситени мазнини може да намали риска от сърдечносъдови заболявания. „Препоръчва се наситените мазнини да съставляват не повече от 10% от дневните ви калории“, съветва д-р Фундаро.

4 мита за нисковъглехидратните диети

Мононенаситени мазнини

Според Алисън Нот, тези мазнини допринасят за по-доброто здраве на сърдечносъдовата система. Мононенаситените мазнини се съдържат в растителни масла като зехтин и рапица, както и в храни като фъстъци, авокадо, ядки и семена.

Полиненаситени мазнини

Те обикновено се срещат в растителните храни и рибата. Полиненаситените мазнини са няколко вида – Омега-3 и Омега-6.

Омега-3 се считат за най-здравословните мазнини. Съдържат се в повечето риби и са два вида – ейкозапентаенова киселина и докозахексаенова киселина. „Добрите източници на омега-3 мазнини включват тлъсти риби като сьомга или скумрия. Ленени семена и орехи също е добре да включите в менюто си“, казва Линдзи.

диета -

Снимка: iStock

Омега-6 мазнини се съдържат в листните зелени зеленчуци, ядки, семена и растителни масла като слънчогледово масло, масло от шафран, масло от рапица и соево масло.

Експертите обаче съветват да не прекалявате с приема на двата вида мазнини.

Учени откриха най-здравословната диета

Трансмазнини

Това са мазнините, от които трябва да стоите далеч. Трансмазнините могат да увеличат риска от сърдечносъдови заболявания, дори да бъдат приемани и в малки количества.

5 признака, че не консумирате достатъчно въглехидрати

Автор - снимка
Автор на статията:
Дарена Найденова

КоментариКоментари