IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Страхил Иванов: Здравословно хранене за всеки джоб

15 април 2016 11 30

Как да съставим балансирано меню без голям разход?

Снимка: Istockphoto

Снимка: Istockphoto

Страхил Иванов е личният фитнес треньор и специалист по хранене, за какъвто всеки мечтае. Професионалните му съвети буквално сбъдват мечтите на хиляди хора в България, помагайки им да променят себе си и да се сдобият с формата, която винаги са искали.

Той стои и зад проекта FITBG.NET – мястото, в което можете да заявите своята лична програма и да разберете повече за различните храни и упражнения.

Страхил Иванов е част от проекта на Tialoto.bg, Фитнес съвети от треньори, и представя своите професионални насоки за всички, които прекрачват прага на спортните зали за първи път или просто искат да видят бърз и дълготраен ефект.

Ето и съветите на професионалиста за здравословно хранене с малък бюджет.

Факт е, че разходите за храна заемат основен дял от общия месечен разход на всяко едно средностатистическо домакинство. Статистиките в това отношение показват, че колкото по-ограничен е личният ни или семеен бюджет, толкова по-голяма става склонността ни да купуваме нездравословна храна. Това не се дължи единствено на схващането, че здравословната храна е скъпа, а предимно на убеждението, че нездравословната храна е евтина.

Хапваме готова или пакетирана храна за по-малко от 5 лева и си мислим, че това е възможно най-евтиният вариант за обяд, вечеря или междинно хранене. Така ли е в действителност обаче? Спестяваме ли, когато избираме храната си по един-единствен критерий – цената?

Отговорът определено е не! Не само харчим много повече, но и поглъщаме много по-голямо количество храна, отколкото ни е нужно. Нездравословната храна не е евтина, тя само изглежда такава.

Парадоксално е, че в повечето случаи парите, които се харчат за всички нездравословни и „евтини“ храни (пици, закуски, кроасани, понички, бисквити, солети, чипс, безалкохолни напитки) през седмицата, са достатъчни за закупуването на основните хранителни продукти, които да позволят здравословно хранене в продължение на месец.

Схващането, че здравословната храна задължително е скъпоструваща, невинаги отговаря на действителността. Да, наистина съществуват доста скъпи продукти, но повечето от тях имат своя по-евтин вариант. Да, продуктите с етикети „био“, „organic“, „еко“ не са по джоба на всеки човек, но здравословното хранене в никакъв случай не се равнява на консумацията на тези продукти.

Здравословно = Евтино

Истината е, че „здравословно“ и „евтино“ никога не са били две противоположни и несъвместими понятия. Когато така наречените „junk food“ и „fast food“, които се отличават с ниска или никаква хранителна стойност, се премахнат от хранителния режим, спирате да хвърляте пари на вятъра.

Основни насоки за здравословно хранене при ограничени средства

1. Приготвяйте храната вкъщи

Ако искате да се храните здравословно и евтино, то ще трябва да забравите за варианта, в който някой друг приготвя храната ви. Купувайки готова храна, няма как да сте напълно сигурни, че тя е наистина здравословна. Всеки път, когато приготвяте храната си сами, имате пълен контрол над всичките ѝ съставки от основните продукти до последната щипка сол. Разбира се, съществуват специализирани магазини и ресторанти, които гарантират качеството на храната, но това определено ще се отрази отрицателно на бюджета ви. Липсата на опит в готвенето въобще не е предпоставка да се отказвате, напротив, приемете го като предизвикателство, експериментирайте и имайте предвид, че това е умение, което ще ви е от полза през целия живот. Инвестирайте в уред за бавно готвене, приготвянето на храна с него е лесно, икономично и здравословно, освен това не ви задължава да стоите на котлона с часове.

2. Винаги планирайте разходите си за храна

Отделете 30 минути, за да решите какво ще бъде седмичното ви меню, потърсете информация в интернет и почерпете идеи за здравословни и вписващи се в седмичния ви бюджет ястия. По този начин ще се снабдите с продукти, които си подхождат и се консумират заедно, а не с такива, които ще бъдат забравени, докато не се развалят. Преди да се заемете със списъка от нужни продукти, проверете какво имате в наличност и не съобразявате менюто си с него. Ще ви е от полза, ако направите и кратко проучване на пазара.

3. Пазарувайте разумно

Най-важното е да се придържате към първоначалния списък. Когато започнете да се храните здравословно ще разберете, че на много от щандовете се предлагат само нездравословни продукти. Така че не си губете времето в обикаляне на целия магазин, а се насочете само към онези с пълноценна храна. Винаги проверявайте етикета на продукта, за да разберете дали съдържа консерванти, оцветители или вредни подсладители. Сравнявайки цените между различните марки, не гледайте само единичната цена, но и тази на килограм. В повечето случаи е много по-изгодно да вземете по-голяма (семейна) опаковка. Това, разбира се, важи само за дълготрайните хранителни продукти.

И още няколко хитрини...

1. Винаги купувайте зърнените и бобови храни в насипно състояние, защото обикновено цената на килограм при тях е доста по-ниска в сравнение с тази на пакетираните. Ядки, семена, кафяв ориз, просо, боб, леща, сушени плодове – всички тези храни се намират в насипно състояние в почти всеки по-голям магазин или зеленчуков пазар. За да ги съхраните правилно и да издържат по-дълго време ги поставете в херметически затворен съд.

2. Наблегнете на сезонните зеленчуци и плодове. Те са по-богати на хранителни вещества, освен това се намират лесно и на достъпна цена. Посетете близкия пазар и си набавете каквото ви е нужно директно от производителя. България е богата страна в това отношение и всеки сезон има своите плодове и зеленчуци. Не се подлъгвайте да купувате от готовите пакети с нарязани и почистени зеленчуци, може да са удобни за употреба, но са много по-скъпи.

3. Здравословното хранене е свързано и с използването на много зелени подправки: магданоз, розмарин, копър, мащерка, риган, босилек и други. Те се развалят много бързо, ако не ги използвате в следващите няколко дни. Вместо да ги изхвърляте ги нарежете на ситно и ги замразете. Най-здравословният и икономичен вариант е да си отглеждате в саксии, така винаги ще имате пресни подправки под ръка.

4. Купувайте повече бяло месо като пилешко, пуешко и заешко. Понякога купуването на по-голямо количество (например цяло пиле) е по-изгодният вариант, тъй като може да го използвате за повече от едно ястие, но също така за приготвянето на домашен бульон, с който да заместите пълните с вредни съставки готови бульони. Избягвайте технологично обработените меса като кренвирши, шунка и колбаси.

5. Не е нужно да купувате сьомга, за да обогатите диетата си с омега-3 мастни киселини. Всички риби, дори и малките и по-евтини, са добри източници на есенциалните полиненаситени мазнини.

6. Не изхвърляйте остатъците, приберете ги в хладилника и ги използвайте като съставна част от менютата ви на следващия ден. Останало ви е малко печено пиле – използвайте го за приготвянето на сандвич или салата. Варените и задушени зеленчуци пък са чудесна основа за зеленчукова крем супа.

7. Не на последно място, бъдете креативни. Понякога ни се струва, че хранителните продукти, останали в хладилника, са прекалено малко и изцяло несъвместими, за да ги съчетаем в едно ястие. Вместо да се втурвате веднага към магазина се опитайте да приготвите нещо различно, излизайки от рамките на традиционното. Комбинирайте смело, защото понякога експериментите в кухнята се оказват най-добрите попадения.

Автор - снимка
Автор на статията:
Криси Табачка

КоментариКоментари

Sara ( преди 2 години )
blagodarim za hubavite saveti ot tolkova krasiv maz
Отговори Сигнализирай за неуместен коментар
Ани ( преди 3 години )
Благодаря! Това наистина са чудесни съвети! :)
Отговори Сигнализирай за неуместен коментар