IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

5 храни за по-добро настроение

12 февруари 2020 10 50

Яжте ги, когато сте изморени и напрегнати

Istockphoto

Може ли храната да подобри настроението ни? Отговорът е да, но е важно да уточним, че не става дума за тестените изделия и чипсовете, които ядем пред телевизора, а за продукти, богати на хранителни вещества.

Стрес, напрежение, некачествен сън, дефицит на определени вещества, дехидратация, както и здравословни проблеми. Това са основните фактори, влияещи негативно на нашето настроение.

Според информация на „Helathline“, има връзка между микроелементите, които човек приема и това как се чувства. За да е в по-добро състояние на духа, той трябва да замени вредните храни с по-здравословни, като приема предимно пресни плодове и зеленчуци.

Кои храни да ядете за по-добро настроение?

ябълка, шоколад

Pixabay

1. По-мазни риби

Може би някои от вас не обичат да ядат риба, защото не харесват аромата ѝ или не обичат да махат костите. Но в месото на по-мазните риби (като сьомга, например) има омега-3 мастни киселини, които са част от групата полезни мазнини.

От своя страна омега-3 съдържа докозахексаенова и ейкозапентаенова киселина, за които е доказано, че влияят благоприятно на настроението при депресия.

Според експерти, възрастните трябва да консумират риба поне два пъти седмично. Препоръчително е да приемат между 250 и 500 мг омега-3 на ден, за да имат по-добро настроение. Или приемът на около 100 г сьомга може да осигури на организма около 250-260 мг.

кисели краставички

Pixabay

2. Ферментирали храни

Туршии, кимчи, кефир, комбуча и други ферментирали храни са полезни за консумация през зимата. Те повишават защитните сили на тялото и подобряват настроението. По данни на няколко независими проучвания, добрата чревна флора е предпоставка за намаляване на депресията.

5 натурални пробиотика, които да приемате

Благодарение на ферментиралите храни в тялото попадат така наречените добри бактерии, които се грижат за работата на храносмилателната система и повишават нивото на серотонин – хормон на щастието. Този невротрансмитер влияе на настроението при стрес, апетита и сексуалното желание.

Хубаво е да знаете, че всички храни, получени при ферментация, са богати на голямо количество пробиотици.

3. Банани

По-добре да изядете един банан, когато сте изпаднали в отчаяние, отколкото да се нахвърлите върху шоколадовата торта или някой кроасан. Тропическият плод е богат на витамин В6, който насърчава синтеза на невротрансмитери като допамин и серотонин.

Забравете за бананите рано сутрин

В един средно голям банан има около 16 грама естествени захари и 3,5 грама фибри. Комбинацията между двете нормализира нивото на кръвната захар след хранене. В противен случай по-високото ѝ ниво води до отпадналост, умора и липса на настроение.

Бананите са пълни и с пребиотици – вид фибри, които увеличават броя на полезните бактерии в червата. А когато микробиомът на стомаха е добър, това предпазва от депресия и тревожност.

овесени ядки,

Pixabay

4. Овесени ядки

Те са чудесни за закуска – засищат и ви държат бодри през целия ден. Съдържат голямо количество фибри – около 8 грама на купичка сварени овесени ядки.

Фибрите помагат на тялото да преработи по-лесно въглехидратите, някои от които могат да повишат кръвната захар и да понижат енергията ви.

Как овесените ядки могат да навредят на диетата ви

Според проучване, цитирано от „Healthline“, достатъчни са 1,5 грама фибри на закуска, за да имате по-добър тонус за деня.

Освен това, овесените ядки са пълни с желязо. А дефицитът на минерала може да предизвика главоболие, отпадналост, схващане на мускулите и други.

ядки, сушени

Pixabay

5. Ядки и семена

Да, някои ядки са по-висококалорични и не бива да прекалявате с тях, но това не означава, че трябва да ги изключите напълно от менюто си. В тях и определени семена има полезни протеини, мазнини и фибри.

Кои ядки помагат в отслабването?

Веществата в ядките и семената помагат на тялото да получи по-голямо количество триптофан – аминокиселина, която повишава нивото на серотонин и подобрява настроението.

Яжте бразилски орехи, бадеми и лешници, за да си набавите цинк и селен. Липсата на тези минерали в тялото се свързва с депресивни състояния.

Други храни, които да ядете, когато сте изморени, напрегнати и нямате настроение, са черният шоколад и бобовите култури.

Автор на статията:
Галина Чолакова

КоментариКоментари