IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Комбуча – здравословната алтернатива на плодовите и газираните напитки

12 октомври 2020 08 30

Напитката съдържа малко калории и нисък процент захар

Снимка: iStock

Може да намерите комбуча навсякъде – от местното кафене до рафтовете на супермаркетите. Макар да изглежда като нова тенденция, истината е, че този газиран ферментирал чай съществува от хиляди години. Хиляди марки рекламират напитката заради многобройните ѝ ползи за здравето, включително храносмилането и имунитета. 

Ето какво трябва да знаете за комбуча преди да консумирате тази модерна напитка.

Какво е комбуча?

Комбуча е ферментирала напитка, приготвена от чай, захар, мая и бактерии. Колония от живи бактерии и дрожди, наречена SCOBY (симбиотична култура на бактерии и дрожди) се добавя към подсладения чай, който след това се оставя да ферментира в продължение на една до три седмици. След това се газира и се пакетира. Резултатът е леко газирана напитка с уникално тръпчив вкус.

Пиенето на комбуча навлиза от мода през последния век, но произходът ѝ може да се проследи до Китай, а началото е дадено преди 2000 години. Тогава напитката се е използвала заради предполагаеми специални лечебни и детоксикиращи свойства. 

комбуча istock

Снимка: iStock

Днес комбуча е основна стока, която се продава в цял свят в хранителните магазини и онлайн, като се предлага в различни вкусове. Някои може да я пият заради предполагаемите ѝ ползи за здравето, докато други просто за удоволствие. 

Здравословни ползи

Ако започвате да пиете комбуча заради здравето си, знайте едно – за каквито и чудотворни ползи да сте чували, най-вероятно те са постигнати от проучвания върху животни. Доклад от 2019 година анализира проучвания за напитката и установява, че всъщност само едно е направено сред хора. Останалите са били проведени или при животни, или извън живия организъм – обикновено при клетки или култури в епруветки или паничка на Петри.

Така или иначе, изследователите стигат до заключението, че е от решаващо значение тези твърдения да бъдат проверени в клинични изследвания при хора. Въпреки това, комбуча може да е по-здравословен вариант в сравнение с други популярни напитки като кола или плодови сокове.

1. Съдържа антиоксиданти

Проучване от 2014 година разкрива, че комбуча също има забележима концентрация на антиоксиданти, дължаща се главно на полифенолите в чая. 

Доказано е, че антиоксидантите предотвратяват увреждането на клетките от свободните радикали, като по този начин намаляват риска от хронично възпаление. То, от своя страна, има редица последици в дългосрочен план, включително увреждане на органите и ставите. Ако не се лекува, може да причини артрит, сърдечни заболявания и болест на Алцхаймер.

2. Съдържа пробиотици

Пробиотиците са още една от широко възхваляваните ползи за здравето от приема на комбуча. Подобно на други напитки, които преминават през естествен процес на ферментация, и тази придобива пробиотични свойства или „добри“ бактерии, за които се смята, че подобряват храносмилането, поддържат здравето на червата и помагат за балансирането на вашия микробиом.

Здравото черво е свързано с множество аспекти както на физическото, така и на психическото здраве. Доклад от 2018 година предполага, че наличието на балансиран микробиом може да укрепи имунната ви система. Освен това, здравето на червата е свързано с предотвратяване развитието на деменция, хронични заболявания и захарен диабет.

комбуча istock

Снимка: iStock

Хората, които се опитват да преминат към диета, която включва повече пълнозърнести храни, може да добавят и комбучата като част от своя хранителен план. Тя може да им помогне за възстановяване на здравето на червата и подобряване усвояването на хранителни вещества.

3. Има антимикробни свойства

В резултат на процеса на ферментация, комбучата съдържа и оцетна киселина, за която е доказано, че има антимикробни свойства. „Оцетната киселина може да убие много вредни микроорганизми като дрожди и други бактерии, причиняващи инфекции“, казва Мона Кабрера пред Insider. 

Въпреки че няма изследвания, потвърждаващи, че комбучата може да предотврати тези видове инфекции, антимикробната сила на оцетната киселина е добре проучена. 

Рисковете от приема на комбуча

Докато сте в добро здраве и нямате специфична непоносимост към храни, няма сериозни рискове за вас от пиенето на комбуча с ниско съдържание на захар. Напитката обаче може да причини общ дискомфорт в стомашно-чревния тракт, когато започнете да я пиете, така че не се тревожете, ако тялото ви се нуждае от известно време, за да свикне с нея.

„Тези проблеми обикновено се разрешават в рамките на няколко дни, но ако продължат повече от три до четири дни, препоръчвам да се прекрати употребата“, казва Кабрера. В процеса на ферментация на комбуча се получава малко количество алкохол, но за в търговските продукти процентът не надвишава 0,5%. Независимо от това, поради следите от алкохол и кофеин и фактът, че е непастьоризирана, Камбера препоръчва да избягвате напитката, ако сте бременна или кърмите. Децата не трябва да пият комбуча, ако процентът на алкохол е 0,5%. 

комар istock

Снимка: iStock

Не всички комбучи са създадени по еднакъв начин и като се има предвид, че хранителното съдържание може да варира в зависимост от марката, експертите казват, че си струва да погледнете етикета преди да закупите продукт. Според Камбера, дългият списък от съставки обикновено не е добър знак. „Списъкът трябва да е кратък, тъй като напитката се прави само от вода, чаени листа, захар и SCOBY“. 

Уверете се, че вашата напитка не съдържа големи количества добавена захар или изкуствени подсладители, което би намалило ползите за здравето.

Колко често трябва да пиете комбуча?

Ако сте установили, че тялото ви може да понася добре комбуча, може да я пиете ежедневно. Треньорът Шон Олт препоръчва да започнете с не повече от 118 мл на ден, за да видите как тялото ви ще реагира на напитката, преди да увеличите приема. 

„Ако нямате оплаквания и се чувствате добре, може да пиете по 230 мл“, казва той пред Insider. Тъй като комбучата има малко повече кофеин, Кабрера препоръчва да я пиете по-рано през деня, ако сте чувствителни към ефекта на съставката. 

Ако не харесвате вкуса на комбуча, но се интересувате от ползите за здравето на червата, може да помислите за други ферментирали храни като кисело зеле, кимчи, кефир или кисело мляко. 

Автор - снимка
Автор на статията:
Дарена Найденова

КоментариКоментари