IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Социални мрежи – как да си починем от тях и защо е важно да го направим?

22 ноември 2020 21 00

Според експерти, прекаленото скролване причинява стрес, депресия и нервност

Снимка: iStock

Искали ли сте някога да си починете от телефона, но ви е трудно да устоите на желанието постоянно да проверявате социалните мрежи? По света около 3,96 милиарда души използват различни социални медии, като отделят средно по 144 минути всеки ден.

Тъй като е известно, че сайтовете успяват да ни примамят и пристрастят, наложително е да се научим как да си почиваме от социалните медии. Според експерти, няколко часа без телефон или компютър ще ни помогнат за по-добро психично здраве и ще дадат възможност на мозъка и очите да си починат.

чатене, мобилен

Снимка: Pixabay

По време на пандемия и изолация обаче е доста трудно да намерим друго занимание, което не включва чатове с приятели, скролване във Фейсбук или пък публикуване на снимки в Инстаграм. Тези навици е добре да се променят, тъй като твърде многото информация и екранно време пречат на пълноценния начин на живот и причиняват проблеми в общуването.

Защо е важно да си вземем почивка от социалните медии?

От здравна гледна точка, социалните медии са нож с две остриета. „От една страна, това ни помага да поддържаме връзка помежду си и да се борим със самотата, което би могло да е полезно за здравето ни. От друга страна, социалните медии често се свързват с кибертормоз, социално сравнение и други явления, които могат да навредят на нашето благосъстояние“, казва д-р Неха Чаудъри пред Insider.

За да сте сигурни, че социалните медии имат положително въздействие върху вашето здраве, много е важно да сте наясно как ги използвате. Това означава да знаете кога да си вземете почивка от компютъра, телефона или таблета и да насочите вниманието си другаде. Не забравяйте, че ползването на социалните медии е пряко свързано със заседналия начин на живот. Въпреки че може да говорите с приятели, те ограничават капацитета ви на взаимодействия лице в лице и ви карат да прекарвате по-малко време в реалния свят.

връзка, двойка,

Снимка: iStock

Освен това социалните мрежи могат да предизвикат чувство на стрес, безпокойство или депресия, ако започнете да сравнявате живота си с други хора. Според Катара Маккарти, психичното ни здраве страда най-много от това съревнование, което може да повлияе и на самочувствието ни.

Знаци, че трябва да се отделите от социалните мрежи

Има няколко ключови признака, които могат да показват, че е време да си направите почивка от социалните медии.

Вече не е забавно. Сайтовете като Фейсбук, Инстаграм и Туитър са предназначени да бъдат забавен и приятен начин за свързване със семейството и приятелите. Ако установите, че те вече не са източник на радост, това може да е знак за почивка.

♦ Сравнявате се с другите. Според Маккарти, ако започнете да се чувствате така сякаш не сте достатъчно добри, достатъчно красиви или достатъчно успешни, време е за почивка.

  Обричате се. Така нареченият „Doomsscrolling“ се случва, когато се озовавате безсмислено и непрекъснато в различни социални медии. Не търсите нищо, просто превъртате сайтовете. Може би сте се привързали, защото имате нужда да знаете всичко, което се случва в света, а може дори и да не осъзнавате, че постоянно скролвате и сте забили поглед в телефона.

с телефон

Снимка: iStock

♦ Заспивате с тях. Гледането на телефона преди лягане може да наруши съня ви, защото поддържа ума активен и буден. Синята светлина потиска мелатонина – хормон, отговорен за съня. Тъй като тя е изкуствен цвят, който имитира дневната светлина, тялото ще си помисли, че все още е ден и ще ви държи под напрежение, като по този начин се противопоставя на желанието да се отпуснете за сън.

 Превръща се в нещо задължително. Ако от време на време използвате социалните медии като начин за поддържане на връзка с приятели и роднини, това е добре. Но когато те се превърнат в нездравословен начин да се справите с основното безпокойство или чувствате напрегнатост, когато дълго време не сте били във Фейсбук или Инстаграм, това може да е признак, че имате нужда от почивка.

Как да си вземете почивка от социалните медии?

Дори ако осъзнавате, че трябва да си вземете почивка от социалните медии, за да подобрите здравето си, тази задача може да бъде трудна. За мнозина превъртането през различни сайтове вече се е превърнало в пристрастяване и е необходима огромна воля, за да се прекъсне този навик. Според д-р Неха Чаудъри, в това начинание може да ви помогне приятел или роднина, който да ви държи отговорен и да наблюдава дали спазвате обещанието си.

Ето пет полезни съвета, които ще ви помогнат да си вземете почивка от социалните медии

1. Изключете известията

Когато получите известие за харесване или коментар на публикация, това води до положителен социален стимул и приток на допамин. Тази реакция е свързана с приема на наркотици и именно затова може да предизвика пристрастяване и да затрудни избягването на социалните медии.

Честите звукови сигнали и вибрацията може също да ви накарат да проверявате телефона си по-често. Изключването на известията ще ви помогне да се придържате към обещанието си за почивка от социалните медии.

2. Грижете се за себе си

Може да бъде особено полезно да замените използването на социални мрежи с други дейности за повишаване на настроението. Когато изпитате желание да проверите телефона си, опитайте да помислите за друго решение, което ще ви накара да се усмихнете. Може да излезете с приятели, да отидете на разходка сред природата, да приготвите любимото си ястие или пък да попишете в дневник за 15 минути.

3. Ограничете съдържанието

Д-р Чаудъри препоръчва да идентифицирате какво съдържание ви кара да се чувствате добре и кое ви причинява неудобство. Според нея е добре да намерите правилните публикации и да си определите точно колко време ще прекарвате в социалните медии. Когато усетите, че вече започва да се създава напрежение у вас, е добре да оставите телефона и да починете за няколко часа.

4. Поставете телефона далеч от вас

Това може да ви помогне да избегнете желанието от постоянно скролване в социалните медии. Упражнението е особено полезно преди лягане, като може да ви помогне за по-добър сън. На другия ден плюсовете ще се увеличат, тъй като ще сте се наспали, няма да чувствате умора и ще бъдете готови за ежедневните си задачи.

5. Използвайте малко приложения

Различните телефони разполагат и с различни вътрешни приложения. Те също могат да ви примамят към себе си, дори и само да проверите какво ще е времето в следващите няколко дни. Хубавото на смартфоните е, че те показват и колко време стоите в дадена социална мрежа, както и дали това е над нормалното. Използвайте такъв вид тракери, които ще ви помогнат да ограничите използването на приложения и времето, което прекарвате в тях.

Автор - снимка
Автор на статията:
Дарена Найденова

КоментариКоментари