IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Чай срещу кафе: Кое е по-доброто за вас?

26 декември 2020 10 30

Кафето ви събужда, но чаят осигурява по-дълготрайна енергия

Снимка: iStock

Кафето и чаят са две от най-често употребяваните напитки в света. И двете съдържат кофеин, антиоксиданти и могат да ви помогнат да се почувствате енергизирани. Именно заради това изборът между тях е изключително труден и представлява неприятност за всеки, който е любител на напитките.

Все пак има разлики, за които трябва да знаете. Те ще ви помогнат да се насочите към една от двете течности, въз основа на това, което търсите. Освен че трябва да помислите за средство за събуждане, е хубаво и да помислите за здравето си. Що се отнася до консумацията, чаят е малко по-предпочитан от кафето, като се смята, че се нарежда на второ място след водата.

Ето всичко, което трябва да знаете за разликите и приликите между кафето и чая и кое е по-добро за вашето здраве.

Кафето има повече кофеин

И кафето, и чаят съдържат кофеин. Това е стимулант, който може да ви накара да се почувствате будни и заредени с енергия.

Голямо проучване от 2015 година установява, че хората, които консумират умерено количество кофеин, имат по-малък риск от диабет тип 2, отколкото хората, които не консумират никакъв. Те също така са по-малко податливи да развият някои сърдечносъдови, невродегенеративни заболявания, включително болестта на Алцхаймер, болестта на Паркинсон и ракови заболявания като рак на дебелото черво, рак на матката и рак на черния дроб.

кафе, кроасан,

Снимка: Pixabay

Една чаша кафе обикновено съдържа 80 до 100 милиграма кофеин. В същото количество чай ще намерите само 30 до 50 милиграма. „Най-общо казано, кафето има два до три пъти повече кофеин в сравнение със същото количество черен чай“, казва д-р Матю Чоу пред Insider. Все пак, наличието на кофеин в чая се базира на няколко факта:

► Тип чай

► Колко точно чай е използвано за направата на една чаша течност

► Температурата на водата

► Времето, през което чаят се оставя да кисне

Черният чай например съдържа 48 милиграма кофеин, докато зеленият има само 29. Чистите билкови напитки като тези от мента и лайка не съдържат никакъв кофеин. Важно е обаче да не приемате твърде много от енергизиращата съставка, като експертите определят максимум от четири до пет чаши кафе на ден.

Тази граница се налага, защото в излишък кофеинът може да причини гадене, диария, безсъние, безпокойство, повишена сърдечна честота. В някои случаи може дори да създаде и епилептични припадъци. Толерантността на всеки към кофеина е различна, затова е важно да наблюдавате реакциите на организма и спрямо тях да коригирате консумацията си.

Чаят осигурява по-дълготрайна енергия

Тъй като кафето съдържа повече кофеин от чая, това ще ви придаде по-голяма будност. Изглежда обаче, че билковата напитка има по-дълготраен енергиен тласък.

Това е така, защото чаят, за разлика от кафето, съдържа L-теанин – химично вещество, което прави така, че организмът метаболизира кофеина за по-дълъг период от време. Малко проучване от 2008 година установява, че участниците, които консумират комбинация от L-теанин и кофеин, са по-концентрирани от тези, които залагат само на кофеин. Изследването заключава, че комбинацията от двете подобрява както когнитивната ефективност, така и вниманието.

чай, чай

Снимка: Pixabay

Както зеленият, така и черният чай съдържат L-теанин. В първия вид има малко повече, около 6,56 милиграма в сравнение с 5,13 милиграма при втория.

Кафето има повече антиоксиданти

Както кафето, така и чаят съдържат антиоксиданти – химични съединения, които могат да намалят риска от определени състояния като рак или диабет. Проучване показва, че кафето съдържа повече антиоксиданти от чая, горещия шоколад и червеното вино.

Най-често срещаните антиоксиданти в кафето включват хлорогенна, ферулова, кофеинова и n-кумарова киселина. Някои експерти дори смятат, че самият кофеин е антиоксидант. Основният компонент на зеления чай, наречен катехин, също се счита за антиоксидант с противовъзпалителни свойства.

работа от

Снимка: Pixabay

Консумирането на антиоксиданти под формата на кафе или чай може потенциално да предотврати окислителното разграждане. Това е химична реакция, която може да причини клетъчни увреждания. Само не забравяйте да пиете кафе и чай умерено за антиоксидантни ползи, тъй като приемането на повече от четири-пет чаши на ден може да създаде рискове за здравето.

Решението

„Няма ясен победител между чая и кафето“, казват експерти. По отношение на здравето, изборът се свежда до това какви ефекти търсите.

Ако искате бързо събуждане, високото съдържание на кофеин в кафето е вашето решение. Ако обаче сте по-чувствителни към енергийната съставка, може да заложите на чая, който ще ви даде по-дълъг приток на енергия, достатъчна за целия ден.

Автор - снимка
Автор на статията:
Дарена Найденова

КоментариКоментари