IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Витамин D – доказани ползи за имунитета и чревното здраве

9 декември 2020 08 30

Ето какво да ядете, за да си го набавите

IStockphoto

Витамин D бе едно от нещата, които веднага изчезнаха от аптеките в началото на пандемията. Според някои изследвания, дефицитът му в тялото крие риск от здравословни проблеми, сред които и заразяването с коронавирус.

Скорошно проучване на изследователите от Калифорнийския университет в Сан Диего доказва, че нивото на витамин D при възрастни мъже нарушава качеството на чревния микробиом, влияе на костите и имунната система. Резултатите от него, публикувани в списание Nature Communications, са категорични, че витамин D през зимните месеци е от голямо значение за защитните сили на организма срещу вируси.

Как влияе витамин D на имунитета и чревното здраве?

„Бяхме изненадани да открием, че микробиомното разнообразие (от видове бактерии) в червата на човек, е тясно свързано с активния прием на витамин D. Счита се, че по-големият микробиом се свързва с по-добро здраве като цяло“. Това коментира д-р Дебора Кадо, директор на клиниката по остеопороза в UC San Diego Health.

Екипът изследва проби от изпражнения и кръв на 567 мъже от САЩ на средна възраст 84 години, участвали в изследването. И открива, че има тясна връзка между активния витамин D и общото разнообразие на микробиомите. Когато няма недостиг на количеството му в тялото, храносмилането на човек е отлично, а това влияе положително и на работата на имунитета.

витамин D,

Pixabay

Чрез кои храни и напитки да приемате витамин D?

Всички знаем, че най-добрият начин да си набавим витамин D, е чрез слънчевите лъчи. Но тъй като през зимата те са все по-малко, се налага да пием рибено масло и други добавки или да консумираме определени храни. Ето кои са те:

Портокал и прясно изцеден сок от него

Портокалът е цитрус, богат на витамини, сред които и D. Може да хапвате по няколко парченца на гладно сутрин или да си правите прясно изцеден сок, който да пиете на момента.

Гъби

Гъбите са храна, в която има голямо количество витамин D. Може да ги приготвяте на пара, задушени в масло, да ги прибавяте към ориз и други гозби. Гъбената каша или крем супа, също е добър вариант.

Вкусна и засищаща, гъбената супа ще ви донесе нужното количество от витамина за деня.

яйца Pixabay

Pixabay

Яйчен жълтък

Яйцата влизат в много хранителни режими, защото са източник на протеини. В техните жълтъци има витамин D и затова е хубаво да похапвате поне по 2-3 на седмица.

Различните салати и разядки с яйца също се препоръчват през зимата. Може да си приготвяте и яйчени сосове като „Холандес“, например.

Соево мляко

Някои го предпочитат като алтернатива на обикновеното прясно мляко. В него няма глутен, а голямо количество витамин D. Освен това има още много ползи за здравето.

овесени ядки,

IStock

Зърнени храни

Не забравяйте да включите в менюто си през студените месеци много зърнени храни, да, те съдържат глутен и са пълни с въглехидрати, но организмът има нужда от тях по това време на годината, за да има енергия.

Една купичка сурови овесени ядки, накиснати предварително в кисело мляко или сварени в прясно, са чудесна закуска, с която да получите дневната доза витамин D.

Бонус

За да проверите дали имате недостиг на витамин D, трябва да дадете кръв и да си пуснете изследване. Не забравяйте, че след това е добре да се консултирате с лекар какво количество от витамина да приемате. Препоръчителната дневна доза за възрастни е до 5 мкг, като тя може да достига най-много до 15 мкг.

витамин D,

Istock

Автор - снимка
Автор на статията:
Ваня Гъркова

КоментариКоментари