IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Разликите между палео и кето диетата и коя от двете е по-добра

12 март 2021 14 30

Според диетолози, едната има повече хранителни ползи от другата

Снимка: Pexels

Воденето на здравословен начин на живот означава да ядете правилните храни, които обаче понякога се различават в зависимост от човека. Тази индивидуалност доведе до появата на хиляди диетични режими, като сред тях са две забележителни диети – палео и кето.

Палеолитната диета, известна още като „диетата на пещерния човек“, е хранителен план, първоначално основан на хранителните схеми на нашите предци от палеолитната епоха, които са се прехранвали чрез лов и бране. Тази диета се превърна в един от режимите, които попадат в графата „ниско съдържание на въглехидрати“.

Кетогенна диета или кето диета е режим с високо съдържание на мазнини, умерено съдържание на протеин и изключително ниско съдържание на въглехидрати. Тя има за цел да постигне метаболитно състояние, наречено кетоза, в което мазнините се използват като източник на енергия.

салата, диета,

Снимка: iStock

И двата режима ограничават рафинираните захари, но в палео диетата основните калории идват от въглехидратите, докато при кетото, това се случва от мазнините. Честно казано, няма точно определена диета, която да е на първо място по отслабване, тъй като всеки човек има нужда от различни ограничения и хранителни вещества.

В крайна сметка всичко се свежда до това, което работи най-добре за самите вас, тъй като всеки реагира по различен начин на храните. Според диетолога Сариан Мадсен, фокусът трябва да бъде върху постигането на промяна в начина на живот с увеличаване на храните, които минимизират скоковете и сривовете на кръвната захар, а не да се набляга върху краткосрочни ограничения, които ще доведат до йо-йо ефект.

Ето какви са разликите между палео и кето диетата

Какво е палеолитна диета?

Има ограничени доказателства за точната диета на нашите предци от палеолита. Тя варира значително в зависимост от географията и наличността на храна, така че палео диетата е само модерна интерпретация на техния начин на хранене, който е адаптиран към днешния начин на живот. „Само защото са се хранили по определен начин, не означава, че той е оптимален за съвременните хора“, казва Аяна Дейвис пред Insider.

Палео диетата насърчава консумацията на храни, които могат да бъдат добити чрез ловуване, бране или риболов. Това включва плодове, зеленчуци, месо, риба, ядки и семена. Нашите предци са разчитали на прости каменни инструменти, така че все още не са отглеждали храна и добитък. Следователно храни като млечни продукти, бобови растения и зърнени култури трябва да бъдат сведени до минимум.

палеодиета

Снимка: iStock

Привържениците на този режим смятат, че съвременните хранителни системи и производствени техники, довели до увеличаване на преработените, рафинирани и богати на натрий храни, причиняват нарастване на хронични заболявания и други здравословни проблеми. Разрешено е само похапването на постно месо от животни, хранени с трева, като консервираните меса и беконът са ограничени.

„Честото погрешно схващане е, че палео диетата е с ниско съдържание на въглехидрати, тъй като ограничава зърнените култури, а всъщност тя включва плодове и зеленчуци, които могат бързо да се превърнат в умерен или дори висок дневен прием на въглехидрати“, обяснява Мадсен пред Insider.

Въпреки това, някои хора, които практикуват палео диетата, могат да изберат да ограничат въглехидратите, ако това е част от индивидуалните им цели на хранене.

Какво е кето диета?

Хората, които искат бързо да отслабнат, често опитват кето диетата. Трябва обаче да знаете, че отнема две до три седмици да влезете в кетоза. Този режим бързо се превърна в изключително популярен, но има съвсем малко доказателства за предполагаемите му ползи.

Ето някои от основите на кето диетата:

Ниска консумация на въглехидрати: Кето диетата силно ограничава въглехидратите до по-малко от 50 грама на ден. За справка, това количество е по-малко от четири филий хляб. Може да ядете само картофи, ориз и тестени изделия в ограничени количества.

Умерени количества протеин: Морските дарове са чудесен източник на протеин за кето диетата, но можете да включите и постно месо, кисело мляко, ядки и семена. Протеинът ви помага да се заситите за по-дълго време и е свързан със загуба на тегло и неговото поддържане. Въпреки това, твърде много протеин може да ограничи способността за постигане на кетоза.

Високо съдържание на мазнини: Около 60-80% от дневните ви калории трябва да идват от мазнини, но техният вид има значение. Ненаситените и омега-3 мазнини са най-здравословните и могат да бъдат намерени в морски дарове, зехтин, авокадо, ядки и семена.
Аяна Дейвис казва, че хората трябва да проведат консултация с лекар, за да разберат дали кетогенната диета е безопасна за тях въз основа на индивидуалните им здравословни показатели.

Палео срещу кето – коя е по-добра?

Няма категоричен отговор на този въпрос, защото всичко зависи от човека.

„Кетогенната диета може да ви помогне за загуба на тегло по-бързо от палеолитната, но като начин на живот втората е по-лесна за следване в дългосрочен план и следователно задържа успеха за по-дълго“, казва Дейвис пред Insider. Когато обаче следва палео диета, човек може да не получава достатъчно калций и фибри поради ограничаването на млечни продукти, бобови растения и пълнозърнести храни.

диета, диетолог

Снимка: iStock

От 20-те години на миналия век кето диетата се използва за пациенти с епилепсия заради нейните терапевтични ползи, а напоследък и за хора със захарен диабет, тумор в мозъка и болестта на Алцхаймер. Смята се, че кето диетата помага при отслабването, защото може да контролира апетита, глада и ситостта, но изследванията по този въпрос са ограничени.

Ако диетата ви не е правилно планирана и контролирана, тя няма да бъде устойчива. Може да имате недостиг на микроелементи, липса на фибри, което да доведе до различни здравословни проблеми.

Автор - снимка
Автор на статията:
Дарена Найденова

КоментариКоментари