IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Как да намалим сутрешния стрес?

7 април 2020 17 30

Забравете за кафето

Снимка: iStock

Почти всички изпитваме стрес или безпокойство в някакъв етап от живота си. Поставени сме в ситуации, чийто изход не знаем и това кара сърцето ни да бие по-бързо, дланите ни да се изпотяват и да усещаме недостиг на кислород. Психолози съветват да приемаме стреса като реакция на организма към някакъв вид заплаха, а безпокойството като резултат от стреса.

Това трудно може да бъде постигнато от обикновения човек, който рядко мисли рационално в подобни ситуации. Според Националния здравен институт на САЩ, стресът и безпокойството се свързват с чувство на притеснение и безизходица. От там добавят, че някои хора изпитват паника само в определени случаи, но има и такива, които усещат стрес през по-голямата част от времето.

стрес istock

Снимка: iStock

Стресът и безпокойството се проявяват по-често сутринта. Това е причинено от мисълта за многото задачи, които ще трябва да свършите през деня и съмнението дали ще успеете да се справите навреме. Според психолога д-р Майра Мендез, сутрешният стрес може да се появи при всички нас, независимо колко уравновесени сме.

„Мисълта за всичко, което ви предстои през деня, включително работа, тренировка и социални контакти, може да допринесе за по-големи нива на стрес“, казва Мендез пред „Insider“.

Освен когнитивния фактор, има и друга причина за сутрешното безпокойство – отговорът на кортизола към събуждането. Както всички знаем, кортизолът е познат като хормона на стреса, защото се отключва, когато тялото реагира на опасност. През първите 30-45 минути, след като се събудите, нивата на кортизол рязко се повишават, което може да причини и повече сутрешен стрес.

Интересното е, че някои проучвания показват, че високите сутрешни нива на кортизол могат да бъдат свързани с по-малко безпокойство през останалата част от деня. Д-р Мендез обаче твърди, че това изследване не може да бъде меродавно, тъй като е включвало само 23 души и никой от тях не е страдал от хроничен стрес.

стрес istock

Снимка: iStock

„Ако сте склонни към безпокойство, може да изпитвате повече стрес сутринта“, казва тя. И докато стресът може да е здравословен за някои хора, то за други той може да се превърне в парализатор, който да ги скове и да им попречи да функционират правилно в дадена ситуация. Според д-р Мендез, високите нива на кортизол сутрин пречат на човек да мисли спокойно и да планира правилно предстоящия ден.

Как да намалим сутрешния стрес?

За да се справим с високите нива на кортизол в сутрешните часове, е добре да спазваме няколко съвета:

Приемете проблема

Изправянето очи в очи с един проблем може да ви даде по-голяма възможност да се справите с него. Според Мендез, хората, които признават за състоянието си на стрес, много по-лесно говорят за него и позволяват на другите да им помогнат с преодоляването му.

Закусете

Сутрин е нормално да имате ниски нива на кръвната захар, тъй като през нощта не сте яли. Това може да причини симптоми като изпотяване и негативни чувства, които имитират безпокойството. Експерти съветват да включите в закуската си храни, богати на магнезий, за които е доказано, че помагат за намаляване на тревожността.

Преди или напът за работа може да похапнете малко кашу, бадеми, лешници или пълнозърнести храни.

Внимавайте с кофеина

Ако усещате стрес през по-голямата част от ежедневието ви, най-вероятната причина е прекаленият прием на кофеин. Да, кафето успява да ви събуди и да ви подготви за деня, но то също така може да се окаже и вредно за настроението ви. Според различни проучвания, кофеинът влошава симптомите на стрес и безпокойство и затова е добре да намалите дозата му.

Създайте си рутина

Сутрешният стрес може да ви попречи да приключите някои важни задължения вкъщи и дори да ви накара да закъснеете за работа. Затова е добре да си направите план, който да следвате всеки ден. В него включете действия за часовете преди работния ден, в които все още сте у дома.

Така ще блокирате негативните мисли и притесненията, касаещи задълженията ви в офиса. Д-р Мендез съветва да си направите план за една бърза сутрешна тренировка, която ще събуди тялото ви и ще ви повдигне настроението.

Ако смятате, че имате проблем с безпокойството и стреса и това ви пречи на пълноценния живот, трябва незабавно да се свържете с професионалист и да потърсите съвети за справяне със ситуацията.

Автор - снимка
Автор на статията:
Дарена Найденова

КоментариКоментари