IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Консумация на чесън – помага ли при вируси?

8 април 2020 16 30

Подобрява функциите на имунната система

Pixabay

Чесънът е зеленчук, който има редица ползи за здравето – понижава риска от сърдечни заболявания, намалява кръвното налягане, насърчава детоксикацията на тялото, поддържа психиката. Едно от най-големите предимства на консумацията му е, че подобрява функциите на имунната система. А когато тя работи добре, рискът от заразяване с вируси е значително по-малък.

В него има разнообразие от хранителни вещества, от които тялото се нуждае през този сезон. В една сурова скилидка (3-4 грама) има:

Манган: 2% от ПДК;
Витамин В6: 2% от ПДК;
Витамин С: 1% от ПДК;
Селен: 1% от ПДК;
Фибри: 0,06 грама;
Калории: 4,5;
Протеини: 0,2 грама;
Въглехидрати: 1 грама.

*ПДК – препоръчително дневно количество.

Също така в него се срещат калций, мед, калий, фосфор, желязо и витамин В1.

чесън, скилидки

Pixabay

Какво количество чесън да ядем на ден?

Смята се, че може да ядем суров чесън до 2-3 пъти на ден, както и добавки с него, като препоръчителното дневно количество е от 600 до 1200 мг.

Тъй като чесънът има по-специфичен аромат и може да предизвика дразнене, подуване и газове, препоръчително е да не се прекалява с консумацията му.

Помага ли чесънът при вируси?

Зеленчукът се смята за натурален антибиотик. Съдържа съединението алицин, което унищожава патогените, които попадат в тялото. Ето защо редовното ядене на чесън може да помогне за предотвратяване на обикновена настинка или грип, също да действа добре при първи симптоми на инфекция.

Алицинът от своя страна съдържа сяра, която придава характерната миризма на чесъна. Но тъй като е нестабилен, той лесно се превръща в други съдържащи сяра съединения, за които е доказано, че придават лечебни свойства на чесъна.

Проучвания, резултатите от които са публикувани в Ncbi, показват, че консумацията на чесън може да намали риска от разболяване, както и да облекчи дискомфорта по време на боледуване. Така например 146 души приемали суров чесън или плацебо за период от 3 месеца. При първата група има с 63% по-малък риск от настинка. А онези, които са се разболели през това време, са се оправили със 70% по-бързо в сравнение с хората, приемащи добавки.

Въпреки че консумацията се препоръчва при вируси, няма достатъчно доказателства за това, че може да предотврати заразяването с вируси.

чесън, зеленчуци

Pixabay

Как да извлечем максимално ползите от хранителните вещества на чесъна?

Термичната обработка на чесъна може да понижи положителният му ефект като естествен антибиотик. Така например алицинът в него може да стане неактивен под въздействието на топлината.

Проучване, цитирано от „HealthLine“, установява, че само 60 секунди в микровълнова печка или 45 минути във фурната, могат да понижат полезните свойства на чесъна. Това ни кара да смятаме, че е по-добре той да се яде повече в сурово състояние.

Смачкването на скилидките чесън и оставянето им настрани преди готвене, може да спомогне за усвояване на повече от неговите вещества. Неслучайно редица известни готвачи правят именно това.

За да бъдете по-здрави по време на пандемия, яжте поне по 1 скилидка чесън на хранене, като предварително го смачквате или нарежете на ситно.

чесън Pixabay

Pixabay


Автор - снимка
Автор на статията:
Ваня Гъркова

КоментариКоментари