IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Сезонът на настинките: 10 начина да спрем грипа

7 декември 2021 08 30

Превенцията е най-добрият ни приятел

Снимка: iStock

Снимка: iStock

Астрономическата зима може да започва на 21 декември, но по ниските температури и първия сняг, който заваля преди няколко дни, спокойно можем да кажем, че сезонът вече е тук. Освен красивите картини и романтичните вечери у дома на топло, зимата носи със себе си и голям риск от настинка и вируси, които никак не са приятни.

Когато настинката завладее тялото ви, може да изглежда, че състоянието ви зависи изцяло от вируса и той решава колко дълго ще продължат проблемите ви. Обикновената настинка е вирусна инфекция на гърлото или носа ви, известни още като горни дихателни пътища. Много видове вируси могат да причинят обикновена настинка, но най-честият виновник е риновирусът.

настинка, температура,

Снимка: iStock

Хрема, възпалено гърло, кашлица, запушен нос, леки болки в тялото и главоболие, кихане и лека температура могат да ви накарат да се чувствате изтощени преди симптомите да започнат да отминават. Да не говорим, че настинката може да се почувства и като COVID-19 – респираторното заболяване, причинено от новия коронавирус. Истинската настинка обаче обикновено е безвредна, въпреки че може да отнеме до две седмици преди да се почувствате по-добре.

Най-доброто нещо, което може да направите, за да се чувствате по-здрави през студените месеци, е превенцията. Има много начини, по които можете да предотвратите появата на грипа или пък да съкратите неговата продължителност.

Ето какво да правите, за да преборите настинката или да избягате напълно от нея

1. Инвестирайте в овлажнител

Ниската влажност изсушава ностните ви проходи, което прави по-трудно улавянето и премахването на микробите, които се заселват в синусите ви, което в крайна сметка води до настинка. Решението е да инвестирате в овлажнител и да го включвате винаги, когато усетите, че въздухът у дома става прекалено сух.

„Овлажнителят може да помогне за поддържането на влажни лигавици. Сухите лигавици в носа възпрепятстват способността на тялото ви да улавя микробите, които навлизат в дихателната ви система“, казва д-р Амбър Тъли пред Women's Health.

овлажнител istock

Снимка: iStock

Не забравяйте да поддържате овлажнителя си чист, тъй като топлата влажна среда може да се превърне в благоприятно място за размножаване на мухъл, което може да причини симптоми, подобни на настинката, ако сте алергични към него.

2. Заредете се с витамин D

Изследванията показват, че хората, които не получават достатъчно витамин D, са много по-склонни да страдат от инфекция на горните дихателни пътища, която причинява кашлица, драскане в гърлото или запушен нос. Най-вероятната причина е, че слънчевият витамин помага на клетките да развиват по-добра имунна система и така да предпазват тялото от настинка и грип. Според д-р Адиба Хан, добавянето на 400 международни единици витамин D на ден може да предотврати респираторни инфекции.

витамин D,

Снимка: Pixabay

Зареждането на витамин D само чрез диета може да се окаже доста трудно. Той се съдържа в храни като сьомга, говеждо месо, яйчени жълтъци, мляко, портокалов сок, сирене и гъби. Все пак количеството не е достатъчно и затова лекарите препоръчват да се снабдите и с хранителни добавки, предписани след консултация с професионалист.

3. Чисти ръце и не пипайте лицето си

Дори и да не го забелязвате, вероятно докосвате лицето си доста често през целия ден. Всъщност едно малко проучване от 2008 година установява, че участниците докосват лицето си средно 16 пъти на час. Това е една от най-големите грешки по време на сезона на настинките и грипа. Когато влезете в контакт с вируса – чрез друг човек или заразена повърхност – той може да влезе в организма ви, ако ръцете ви не са правилно почистени. Бактериите се разпространяват и чрез контакт кожа до кожа, като например ръкостискане.

миене на

Снимка: iStock

Така че, поддържайте добра хигиена и често мийте ръцете си, като се опитвате да ги държите и далеч от лицето си. Това предотвратява пренасянето на микроби в лигавицата на носа и устата ви. Когато се миете, уверете се, че се миете правилно. Използвайте сапун и търкайте поне 20 секунди, като чистите между пръстите и под ноктите си. Ако сте навън, винаги имайте дезинфектант за ръце, който да използвате след допир до повърхност, преди хранене или след ръкостискане.

4. Дезинфекцирайте телефона

Помислете си за всички места, на които поставяте телефона си през деня – кухненския плот, в банята, на масата в ресторанта. Всички тези места имат микроби по себе си, които се прехвърлят по телефона ви и евентуално влизат в тялото ви. Проучване от 2012 година установява, че мобилните устройства могат да пренасят 10 пъти повече бактерии, отколкото тоалетните чинии.

мобилен телефон,

Снимка: Pixabay

За да почиствате вашите телефони, използвайте дезинфекциращи кърпички. Просто не забравяйте да изключите устройството, да изстискате излишната течност от кърпичката и да подсушите след това с мека кърпа без власинки. Имайте предвид, че докато белината е чудесен начин за прогонване на вирусите, продуктите, съдържащи веществото, могат да повредят телефона ви.

5. Починете си

Чувствате се на ръба? Усещането за отпадналост всъщност може да проправи пътя за настинка, тъй като стресът кара тялото ви да изпомпва излишен кортизол – хормон, който може да отслаби способността на имунната ви система да се бори с инфекциите. Така че, направете почивката свой приоритет. Заемете се с йога, опитайте медитация, отидете на ежедневна разходка сред природата или намерете време след работа за приготвяне на вечеря със семейството.

6. Наспете се

Добрият сън е от ключово значение, когато става въпрос за предотвратяване на настинки. В едно проучване на JAMA Internal Medicine изследователите дават на 153 здрави мъже и жени капки за нос, съдържащи риновирус и проследяват навиците им за сън. Те открили, че хората, които редовно спят по-малко от седем часа, са три пъти по-склонни да се разболеят от настинка, отколкото тези, които спят осем или повече часа всяка нощ. Оптималното време за сън е между 7 и 9 часа, за да може тялото да се възстанови и да е готово за следващия ден.

7. Снабдете се с цинк

Изследванията показват, че цинкът всъщност може да намали растежа на вирусите. Освен това, приемът му изглежда намалява продължителността и тежестта на симптомите веднага след появата им.

цинк, храни

Снимка: iStock

„Въпреки че правилното дозиране не е ясно в момента, проучванията показват ползи дори при дневен прием от 75 милиграма“, казва д-р Дебора С. Клементс пред Women's Health. Националният здравен институт на САЩ предполага, че повечето възрастни се нуждаят от малко по-малко количество от това, за да задоволят ежедневните си нужди, така че просто изберете храни, богати на цинк, а не добавка. Месо, тофу, стриди и леща са страхотни източници на минерала.

8. Внимавайте с чашите

Когато член на семейството има настинка, опитайте да използвате чаши за еднократна употреба или да слагате етикети върху стъклените. Това може да помогне за случайното разпространяване на вируса. Бъдете и особено внимателни, когато става въпрос за споделяне на предмети, които могат да бъдат заразени от болен член на семейството, като телефони, кърпи или прибори.

9. Заредете се с пробиотици

Не всички бактерии са лоши – добрите, намиращи се в червата, се срещат и в пробиотичните храни като кисело мляко, кисело зеле и комбуча, може да помогнат за поддържането на имунната ви система. В крайна сметка голяма част от нея може да се намери точно в стомашно-чревния тракт. Едно проучване от 2014 година, публикувано в Journal of Science and Medicine in Sport, всъщност установява, че ръгбистите, които са приемали пробиотична добавка, са имали по-малко настинки и стомашно-чревни инфекции, отколкото тези, които са използвали плацебо.

Преди да предприемате какъвто и да е прием на пробиотици, трябва да се консултирате с вашия лекар.

10. Носете маска

Носенето на предпазна маска за лице е един от най-ефективните начини за предотвратяване на разпространението на COVID-19, както и на други респираторни инфекции като настинка. Тя не само защитава хората около вас, но и предпазва самите вас.

предпазна маска

Снимка: iStock

Вирусите, които причиняват настинка, грип или COVID-19, обикновено се разпространяват от заразен човек към околните по въздуха чрез кашлица или кихане. Когато всички носят маска, ние се предпазваме един друг от нашите потенциално заразени респираторни капчици.

Автор - снимка
Автор на статията:
Дарена Найденова

КоментариКоментари