IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Спирулина – 7 доказани ползи за здравето от приема ѝ

24 октомври 2020 10 30

Експерти съветват да я включите в диетата си

Снимка: iStock

Каква ще бъде реакцията ви, ако ви кажем, че е добре да ядете водорасли? Всъщност те не са толкова гадни, колкото всеки си ги представя. Оказва се, че различните ядливи водорасли са доста полезни за здравето и е добре да ги включим в дневното си меню. Едно такова допълнение е спирулината.

Спирулината е синьо-зелено водорасло, намиращо се в сладководни и солени води. Веднъж използвана от ацтеките, сега тя присъства в много смутита и сокове. Тя е от рода на кафявите морски водорасли, но не е океанско растение. По-скоро може да бъде намерена в леко солените алкални води на много езера. 

Интересното е, че спирулината има само една клетка, но по размери надминава други водорасли около 100 пъти. Причината за нарастващата ѝ популярност се крие в здравословните ползи, които никак не са малко. Водораслото има хранителен профил с висока плътност, както и стимулиращи действия. Освен това е богата на витамини и минерали.

Ето 7 доказани ползи за здравето от спирулината

1. Минерали и витамини

Водораслото съдържа много витамини и минерали. В една супена лъжица сушена спирулина може да намерите 95,4 милиграма калий, 73,4 милиграма натрий, 13,6 милиграма магнезий, 8,4 милиграма калций, 8,26 милиграма фосфор, 2 милиграма желязо и 0,71 милиграма витамин С.

спирулина iStock

Снимка: iStock

Освен това тя е богата на витамин В12, витамин Е, цинк, манган, мед и селен. Именно затова се използва за стимулиране на имунната система. Според експерти, тя повишава производството на антитела и цитокини, които са нужни на тялото да се бори с инфекциите и заболяванията. 

2. Осигурява протеин

Спирулината е особено подходяща за вегетарианци и вегани, които искат да добавят малко протеин в диетата си. Във водораслото той е 60%. Една супена лъжица изсушена спирулина осигурява около 4,02 грама протеин, което я прави задължителна съставка за смутита.

3. Понижава кръвното налягане

Водораслото също така може да помогне за балансиране нивата на кръвното налягане. В едно проучване от 2007 г. карат участниците да приемат 4,5 грама спирулина дневно в продължение на шест седмици. В края на експеримента те забелязват нормализиране на кръвното налягане. Те също така усещат и понижаване нивата на лошия вид холестерол, който може да доведе до сърдечни заболявания.

4. Противовъзпалителни свойства

Спирулината има и противовъзпалителни свойства. Фикоцианинът – компонентът, който придава уникалния цвят на водораслото – е основният „виновник“ за тази здравословна полза. 

Проучване от 2008 година, проведено сред корейци на възраст от 60 до 87 години, установява, че тези, които консумират 8 грама спирулина на ден в продължение на 16 седмици, са забелязали значително намаляване на концентрацията на IL-6 – противовъзпалителен кръвен маркер. 

спирулина iStock

Снимка: iStock

Възпалението е естественият отговор на организма към инфекцията и обикновено преминава, когато увредените клетки се излекуват. Хроничното възпаление обаче може да причини болка, подуване и зачервяване заради увреждане на тъканите. То е свързано със симптоми като ревматоиден артрит и болест на Крон. Противовъзпалителните средства могат да помогнат за справяне с болката и дискомфорта в тялото.

5. Антиоксидантни свойства

Антиоксидантните свойства на спирулината са друга причина, поради която да я включите в диетата си. 

Антиоксидантите са вещества, които помагат за предотвратяване увреждането на клетките, борейки се със свободните радикали. Това са молекули, които идват както от външни източници (замърсяване), така и от естествени телесни процеси (храносмилане). Когато в тялото има твърде много свободни радикали, това може да доведе до оксидативен стрес. Той, от своя страна, може да причини заболявания като ревматоиден артрит, астма и сърдечносъдови заболявания. Антиоксидантите предотвратяват появата на оксидативен стрес.

6. Помага при алергии

Приемът на спирулина може да помогне при често срещани алергии. Проучване от 2008 година установи, че спирулината значително намалява нежеланите странични ефекти, свързани с алергичен ринит, често наричан сенна хрема или сезонна алергия.

7. Помага при диабет

За хората с диабет тип 2 спирулината може да има известни ползи.

В малко проучване от 2001 година изследователите разделят хората с диабет тип 2 на две групи, като едната получава 1-2 грама спирулина на ден в продължение на два месеца, а другата е поставена на плацебо. Установено е, че тези, които са получили добавката, имат значително намалено ниво на A1C, което помага за дългосрочно регулиране на глюкозата.

Как да включим спирулината в диетата си?

Спирулината се предлага в магазини за хранителни стоки, магазини за витамини и в много фитнес центрове. 

Най-вероятно самостоятелното ѝ ядене няма да ви хареса, защото тя има вкус на езеро или морска вода. Въпреки това, спирулината на прах може лесно да се смеси с храни, които да прикрият неприятния ѝ вкус. Някои от най-популярните опции са смутита, сокове, пуканки и овесени ядки. Експертите обаче казват да не нагрявате спирулината, тъй като това ще намали хранителните и антиоксидантните ѝ свойства. 

спирулина iStock

Снимка: iStock

Друг вариант е да приемате спирулина във формата на капсули. Стандартната доза е между четири и шест таблетки от 500 милиграма на ден. Не бива да надвишавате 10 грама дневно.

Спирулината може да е замърсена с токсични съставки, ако не е от реномирана марка, така че е добре да се консултирате с лекар преди да я използвате. Освен това, при хора с автоимунно заболяване, тя може да свръхстимулира имунната система и да влоши състоянието им. 

Автор - снимка
Автор на статията:
Дарена Найденова

КоментариКоментари