IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Грижа за кожата – причиняват ли витамините акне?

10 февруари 2021 10 30

Някои добавки могат да доведат до пъпки

IStockphoto

От началото на пандемията до момента много хора се лекуват сами. За да избегнат посещението в лекарския кабинет, те прибягват до лекарства и добавки, които са полезни, но може и да не са най-подходящи за тях. Заради разпространението на коронавируса търсенето на витамини за подсилване на имунната система рязко скочи.

С и D са витамините, които най-често взимаме през зимата, за да повишим защитните сили на организма. По препоръки на специалисти, някои пият и цинк, за да държат патогените надалеч. Въобще, добавките присъстват в почти всеки дом – заради съвети на приятели, диетолози и експерти по хранене и диетика. Те са полезни, но могат да влошат състоянието на кожата.

Могат ли протеиновите добавки да доведат до акне?

протеин, добавки,

IStock

Протеин на прах е онова, което най-често спортуващите във фитнеса взимат всеки ден. Той се грижи за мускулите им и им помага да се възстановят по-бързо след тежкото физическо натоварване. Но ако се разровите из социалните мрежи и някои сайтове, ще установите, че много хора споделят за пъпки и възпалена кожа след въвеждането на този вид добавка.

„Суроватъчните добавки са популярен начин за увеличаване на приема на протеини, особено при тези, които тренират за сила, но по същество суроватката е протеин от краве мляко“. Това обяснява пред Refinery29 д-р Анджали Махто, дерматолог. По думите му, този вид протеин може да влоши кожните проблеми.

Според д-р Сайра Васдев, естетичен лекар и основател на Skin & Sanctuary, има няколко проучвания, резултатите от които сочат, че приети в по-големи количества, протеиновите прахове на основата на суроватка предизвикват пъпки и обострят съществуващите проблеми при жените.

„В тези проучвания гърдите, раменете и гърбът също са били често засегнати кожни зони“, обяснява специалистът.

При някои хора, макар не и при всички, въпросният протеин може да насърчи производството на масла в кожата чрез хормона инсулин. А това води до възпаления, запушване на порите и впоследствие на акне. Ако забележите тези проблеми, не е нужно да се откажете изцяло от протеина, а по-скоро да се консултирате с вашия инструктор или диетолог с какво да ги замените.

Причинява ли витамин В12 пъпки?

витамини, добавки,

IStock

Витамин В12 се съдържа в почти всички мултивитамини. Той се препоръчва от много лекари в този сезон. При неговия недостиг, особено при веганство и вегетарианство, може да се получи анемия, силно главоболие, раздразнителност и припадъци.

Много хора, при които е имало недостиг на витамин В12 и в началото са приемали повече, съобщават за пъпки в областта на брадичката, а при някои и по други части на тялото. А тези, които са имали акне преди това, са категорични, че то се е влошило.

„При някои хора B12 може да промени микробиома на кожата. Тези бактерии правят кожата здрава и хубава, но при липсата им, патогените, причиняващи акне, се развиват“, казва още д-р Махто. Според него те са потенциалните виновници за възпалението и увеличаване на акнето по кожата при хората, които са склонни към него.

А вреди ли на кожата биотинът?

акне, пъпки,

Витамин В7 или биотин е най-популярната добавка, предписвана за по-здрави коса, кожа и нокти. Но според дерматолозите, цитирани по-горе, те водят до акне.

„Излишъкът от биотин може да инхибира естественото усвояване на витамин В5 от организма. Това играе важна роля за поддържането на кожната бариера и регулирането на себума или производството на естествени масла в кожата“, казва д-р Васдев. А ниските нива на В5 са причина за запушени пори, пробиви и петна по кожата.

Лекарите са на мнение, че приемането на биотин е полезно само ако наистина човек има недостиг, който може да се установи чрез изследвания.

меню, здравословно

IStock

Трябва ли да приемате витамини и други добавки през зимата или балансираното хранене е достатъчно?

Според нутрициста Лиса Борг, здравословното и балансирано хранене включва качествени протеини. Те са напълно достатъчни за един човек до 50-годишна възраст, който има здравословни проблеми. Тя посочва пред Refinery29, че ако се съмнявате за недостиг, е добре да проверите това при личния лекар. С него, дерматолог или нутрицист може да обсъдите какви добавки да вземате или разнищите на какво се дължи конкретна реакция на кожата. Тя е категорична, че самоназначаването на витамини е най-лошият враг за кожата и здравето като цяло.

От своя страна д-р Махто коментира, че добавките при диетите са до голяма степен нерегулирани и могат да съдържат активни съставки, които имат способността да взаимодействат с други лекарства. Освен че се отразяват зле на кожата, те могат да засегнат и някои вътрешни органи.

Автор - снимка
Автор на статията:
Ваня Гъркова

КоментариКоментари